Co to są wzorce projektowe (design patterns)?

Definicja wzorców projektowych

Wzorce projektowe (design patterns) w inżynierii oprogramowania to sprawdzone, powtarzalne i dobrze opisane rozwiązania typowych problemów projektowych, które często pojawiają się podczas tworzenia oprogramowania obiektowego. Nie są to gotowe fragmenty kodu, które można bezpośrednio skopiować, lecz raczej szablony, schematy lub opisy relacji i interakcji między klasami lub obiektami, które można zastosować w konkretnym kontekście, aby rozwiązać dany problem w elegancki, elastyczny i łatwy do zrozumienia sposób.

Cel i korzyści stosowania wzorców

Głównym celem stosowania wzorców projektowych jest poprawa jakości tworzonego oprogramowania poprzez promowanie sprawdzonych i efektywnych rozwiązań. Korzyści płynące z ich użycia to m.in.:

  • Ponowne wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań: Zamiast wymyślać rozwiązanie od nowa, programiści mogą skorzystać z wiedzy i doświadczenia skumulowanego przez społeczność IT.
  • Zwiększona elastyczność i łatwość modyfikacji: Wzorce często projektowane są tak, aby ułatwić wprowadzanie zmian i rozbudowę systemu w przyszłości.
  • Poprawa czytelności i zrozumiałości kodu: Użycie znanych wzorców ułatwia innym programistom zrozumienie intencji projektowych i struktury kodu.
  • Usprawnienie komunikacji w zespole: Wzorce dostarczają wspólnego języka i słownictwa, którym programiści mogą opisywać rozwiązania projektowe.
  • Przyspieszenie procesu projektowania: Znajomość wzorców pozwala szybciej znajdować odpowiednie rozwiązania dla typowych problemów.

Katalog wzorców „Gang of Four” (GoF)

Najbardziej znanym i wpływowym katalogiem wzorców projektowych jest ten opisany w książce „Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software” autorstwa Ericha Gammy, Richarda Helma, Ralpha Johnsona i Johna Vlissidesa, często określanych jako „Gang of Four” (GoF). Podzielili oni wzorce na trzy główne kategorie:

  • Wzorce kreacyjne (Creational Patterns): Dotyczą mechanizmów tworzenia obiektów w sposób elastyczny i niezależny od konkretnych klas. Przykłady: Fabryka Abstrakcyjna (Abstract Factory), Budowniczy (Builder), Metoda Wytwórcza (Factory Method), Prototyp (Prototype), Singleton.
  • Wzorce strukturalne (Structural Patterns): Opisują sposoby komponowania klas i obiektów w większe struktury, zachowując elastyczność i efektywność. Przykłady: Adapter, Most (Bridge), Kompozyt (Composite), Dekorator (Decorator), Fasada (Facade), Pyłek (Flyweight), Pełnomocnik (Proxy).
  • Wzorce behawioralne (Behavioral Patterns): Koncentrują się na algorytmach oraz przypisywaniu odpowiedzialności i interakcji między obiektami. Przykłady: Łańcuch Zobowiązań (Chain of Responsibility), Polecenie (Command), Interpreter, Iterator, Mediator, Pamiątka (Memento), Obserwator (Observer), Stan (State), Strategia (Strategy), Metoda Szablonowa (Template Method), Odwiedzający (Visitor).  

Kiedy i jak stosować wzorce?

Wzorce projektowe nie są uniwersalnym lekarstwem na wszystkie problemy. Należy je stosować świadomie i w odpowiednim kontekście. Nadużywanie wzorców lub stosowanie ich tam, gdzie nie są potrzebne, może prowadzić do niepotrzebnej złożoności kodu (over-engineering). Kluczem jest zrozumienie problemu, który dany wzorzec rozwiązuje, oraz konsekwencji jego zastosowania. Ważne jest również, aby wzorzec został zaimplementowany poprawnie i zgodnie z jego intencją.

Wzorce a inne rodzaje wzorców (np. architektoniczne)

Należy odróżnić wzorce projektowe (design patterns), które dotyczą zazwyczaj mniejszej skali (relacji między klasami/obiektami), od wzorców architektonicznych (architectural patterns), które opisują ogólną strukturę i organizację całego systemu lub jego dużych części (np. Model-View-Controller – MVC, Mikroserwisy, Architektura warstwowa).

Podsumowanie

Wzorce projektowe są fundamentalnym narzędziem w arsenale każdego programisty obiektowego. Stanowią one skondensowaną wiedzę i doświadczenie społeczności IT, oferując sprawdzone rozwiązania typowych problemów projektowych. Świadome i umiejętne stosowanie wzorców prowadzi do tworzenia bardziej elastycznego, zrozumiałego, łatwiejszego w utrzymaniu i wyższej jakości oprogramowania.


autor

ARDURA Consulting

ARDURA Consulting specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowego wsparcia w obszarach: body leasingu, rozwoju oprogramowania, zarządzania licencjami, testowania aplikacji oraz zapewnienia jakości oprogramowania. Nasze elastyczne podejście i doświadczony zespół gwarantują efektywne rozwiązania, które napędzają innowacje i sukces naszych klientów.


ZOBACZ TAKŻE:

Wynajem testera oprogramowania

Na czym polega wynajem testera oprogramowania? Na skróty Rola testera w zapewnianiu jakości Kiedy firmy decydują się na wynajem testerów? Rodzaje wynajmowanych testerów i zakres ich zadań Model współpracy i...

Czytaj więcej...

Wynajem analityka biznesowego

Na czym polega wynajem analityka biznesowego IT? Na skróty Rola analityka biznesowego w projektach IT Kiedy firmy decydują się na wynajem analityka? Zakres obowiązków wynajętego analityka Model współpracy i korzyści...

Czytaj więcej...